Förra lördagen var det halloween och precis som alla tror så är det såååå mycket större här än hemma i Sverige. Dock så är det ganska svårt att som 20åring hitta en halloweenfest eller liknande då åldersgränsen för klubbar är  21. Men jag och tre andra Au Pairer tog saken i egna händer och bestämde oss för att åka till Salem. Salem är en så kallad häxstad som ligger ungefär 1 timme ifrån Walpole där jag bor. 
Historien bakom Slaem och varför det är en häxstad är otroligt interessant. 
Det var mer eller mindre så att några små tjejer hittade på att folk var häxor och anklagade oskyldiga personer för att lägga förtrollningar på dom. Då dessa tjejer var dotter och brorsdotter till prästen i byn vågade ingen säga emot och häxorna blev "utrotade". Detta hände på mitten av 1600-talet och de flesta av de så kallade "Witch trials" ägde rum i Salem village, just där vi var. 

Så i Salem fanns det en massa saker att titta på och uppleva. Dock var det medta ganska dyrt så vi gjorde inte så mycket utan tittade mest på omgivningen och på alla utklädda personer. Vissa hade lagt ner så sjuuuukt mycket tid på sina kostymer. Vi va också utklädda men inte alls på samma nivå som vissa andra. 
Jag och Rebecca, en svensk au Pair valde att gå på ett museum som berättade om historien bakom Salem och dom andra två Au Pairerna, Anna och Lea, valde att gå in i ett spökhus. 
Det var hur som helst hur trevligt som helst och efter det åkte vi hem till mig och åt middag och bara satt och pratade i timmar. Min värdmamma hade lagat otroligt god mat! 

Jag och Rebecca gick ner till vattnet i Salem när dom andra var i spökhuset. Det var otroligt fridfullt och kändes nästan som hemma! 




Såhär såg det ut på museet vi var på. Allt berättades med hjälp av vaxdockor. Lite obehaglig faktiskt. 





Lite bilder på olika kostymer samt vi fyra innan vi åkte!


En riktigt utsmyckad gård i Salem. 
Anna, Lea och jag i Salem. 

Och som en avslutning så slänger jag in en bild på hur det ser ut när jag lagar köttbullar här! 

1 kommentarer

Gerd

07 Nov 2015 17:34

Hej Frida! Vad kul att få se lite från ditt liv i USA. Här kom 4 st utklädda i två gäng. I morgon skall vi ha halloweenfika här.
Kram från farmor o farfar.

Kommentera

Publiceras ej